maandag, maart 05, 2007

Sounds of Silence?

Na Queenstown was het Fiorden landschap aan de beurt, het leuke aan Nieuw Zeeland is dat je zo van het ene in het andere landschap valt waardoor het elke keer weer een belevenis is om op de bus te stappen.

Al gauw zaten we op de Milford Road een van de beroemdste wegen in Nieuw Zeeland en de wereld, het heeft ongeveer 25 jaar geduurd tot de weg klaar voor gebruik was en de Homer tunnel is met de hand uitgegraven. Indrukwekkend als je de muren van het Fiordlandschap naast je ziet opdoemen onder een stralend blauwe hemel want we troffen het natuurlijk weer eens met het weer! 90% van de tijd regent het maar wij hadden echt een uitzonderlijk mooie dag...

Kun je de auto op de weg ontdekken? :)

De fiorden zijn ontstaan door gletsjers en rivieren. Alhoewel de Maori legende zegt dat ze uitgehouwen zijn door de god "Tu Te Raki Whanoa" maar omdat de mensen het zo mooi vonden gingen ze niet meer weg..
Tu Te Raki Whanoa werd verdrietig omdat hij niet meer kon genieten van zijn creaties, de godin van de onderwereld ontdekte zijn verdriet en besloot hem te helpen.
Zij heeft toen de "Sandfly" in het leven geroepen zodat de mensen het wel konden bezoeken maar nooit lang wilden blijven.
Ik weet niet of het helemaal gelukt is want Milford Sound stikte van de toeristen (en Sandflies!).
Ik kon niet optimaal genieten van de natuur met 2 helicopters, 3 scenic vliegtuigjes, 5 cruises, 600 japanners en 500 amerikanen om me heen maar het uitzicht was spectaculair :)


En deze vond ik wel leuk als desktop pic, dus voor jullie de full version!


Na Milford Sound zijn we uitgestapt in Manapouri, een klein gehucht maar een perfecte basis om de andere fiord "Doubtful Sound" te bezoeken.
Thuis bij het plannen van mijn reis stond deze al hoog op mijn to-do lijst en ik ben erg blij dat we de kans kregen om er 5 uur te kayakken en varen, in totaal duurde de dag bijna 10 uur en wat een ervaring.
Doubtful Sound is veel moeilijker te bereiken dan Milford Sound je moet eerst 40 minuten op een boot over het meer Manapouri en daarna op een grindweg van 22km (die 22 miljoen dollar heeft gekost, duurste weg in Nieuw Zeeland, ze hadden zich een beetje vergist in de hardheid van het gesteente) voordat je bij de fiord bent.

Doubtful Sound was geweldig en zo stil... Vergeleken bij Milford Sound een hele verademing. Ik heb een filmpje op mijn camera gemaakt waar je alleen de kleine golfjes op het water hoort en een vogel.
Helaas niet meer "wildlife" gezien dan een zeemeeuw maar het scheen wel heel bijzonder te zijn dat het zo windstil en vlak was, natuur op zijn allerbest :)



Omdat we ons nog niet moe genoeg voelden na een lange kayaktrip (sarcasme ;)) besloten we de volgende dag om een wandeling van 3 uur te maken, dat moest wel lukken, immers de benen hadden nog niet zoveel moeite hoeven doen.
Uiteindelijk bleek te wandeling de stijlste in mijn hele leven te worden... Anderhalf uur recht naar boven klimmen en naar beneden was wel even pittig maarja uiteindelijk kregen we een goed uitzicht op onze omgeving!


Nu zit ik in Invercargill een redelijk saaie stad voor Nieuw Zeeland begrippen, alle locals zeggen dat we hier ook niet lang moeten blijven dus gaan we morgen richting "The Catlins" om ons geluk nog maar eens te beproeven op het zien van wat Penguins en Dolfijnen die we in Doubtful Sound gemist hebben!

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hé Etty,

Had je nog wat aan je kayak lessen op de Trieux??
Weer prachtige foto's, en van die ene zal ik mijn nieuwe achtergrond maken.
Onze vakantie zit er ook op.
We laten je onze vakantiefoto's van de week wel eens even zien!!!!
lol.

liefs, jaapschaap,
mams

05 maart, 2007  
Anonymous Anoniem said...

Hey Etty!
Wederom.. supermooi! Je hebt al zoveel desktopfoto's op je blog gezet dat ik niet eens meer kan kiezen! :)
Liefs, Ludy

05 maart, 2007  
Anonymous Anoniem said...

nou en! hier regent het lekker! HARD! =_= en het waait..
argh, weetje elke foto die je plaatst maakt me steeds jaloerser.. >___>

07 maart, 2007  
Blogger Unknown said...

ik had nooit verwacht dat er zovuul mooie dingen in je blog zouen koemen te staon, echt te gek!

07 maart, 2007  

Een reactie posten

<< Home